Retorikával a jövő iskolájáért – a klasszikus értékek újrafelfedezése

2025. június 20. 15:57

Előtérbe került az a felfogás, hogy az iskola elsődleges feladata a társadalmi jóllét és az egyéni kibontakozás biztosítása, míg a klasszikus tudás átadása a második helyre szorult.

2025. június 20. 15:57
null
Constantinovits Milán
Corvinák

„Az elmúlt évtizedek egyik fő oktatásfilozófiai vitája a kompetenciák fejlesztése és a tárgyi tudás átadása körül forgott. A kreativitás tanítását hangsúlyozó tendenciák megerősödtek, miközben az iskola korábbi szociálpedagógiai funkciója vitatottá vált. 

Előtérbe került az a felfogás, hogy az iskola elsődleges feladata a társadalmi jóllét és az egyéni kibontakozás biztosítása, míg a klasszikus tudás átadása a második helyre szorult. E megközelítés szerint a boldoguláshoz szükséges kompetenciákat (például a kreativitást) az osztályteremben kell fejleszteni.

Ezzel szemben A konzervatív iskola című könyvben idézett gondolkodók, elsősorban T.S. Eliot és Oakeshott szerint az általános és középfokú oktatás fő feladata a kulturális indoktrináció, a klasszikus tudásalapra épülő normák elsajátítása és alkalmazása. 

Ennek előfeltétele egy kulturális kánon elismerése és az abba való beavatás szükségessége.

Ahogy T. S. Eliot rámutat, ez a kulturális kánon nem áll ellentétben a kreatív képesség fejlesztésével. 

A kreativitáskutatók egyetértenek abban, hogy szilárd tudásbázis nélkül nem lehet beindítani valami új létrehozásának a folyamatát, és hogy a klasszikus alapok, a korábbi ismeretek elsajátítása segíti az új felfedezését.

Mint Nancy Salay, a Queen's University kutatója hangsúlyozta, a kreativitás fejlesztésének is alapját képező kiterjedt ideghálózatot csak széles körű tárgyi tudás elsajátítása révén lehet kiépíteni.

Vagyis a műveltség átadása, a nemzedékeken átívelő közös eszmékbe való beavatás alapvető oktatási cél, még akkor is, ha a kánon idővel, természetszerűleg, az új feltalálóknak és új felfedezéseknek köszönhetően megváltozik.”

Nyitókép forrása: MTI/Komka Péter

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 1 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bagoly-29
2025. június 20. 16:29 Szerkesztve
Az iskolai tanítás alapvető célja a tanulók ismeretekkel való ellátása a felnőtt életre! Ez mostanára háttérbe szorult, mivel megszűnt az elvárás a tartós ismeretek birtoklására. A mai célok csak az átmenést, a jó pontszám elérést célozzák meg. Ez rövid távú memóriával is megoldható. Sem a tudás, sem a műveltségi szint, sem az asszociációs készség nem feltétel. A tartós tudásról a rövidtávura, a hasznos ismeretekről a talmikra helyeződött a hangsúly. Szerencsénkre, a genetikai finomvegyesnek köszönhetően még elég sok okos és tudnivágyó fiatal születik és nő fel minden új generációban, akiknek normálisan működik az agyuk. De ez hosszú távon már nem biztos, hogy elég lesz s sikerül az emberiségnek végletesen elbutulni. De sebaj, átveszi a helyünket a MI, a robotok.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!